luni, 11 mai 2015

Haga - orașul celor peste 150 de instituții internaționale

Am ajuns în Haga (Den Haag) într-o dimineaţă însorită de iulie, devreme, când nici terasele nu erau încă deschise şi, conduşi mereu de acelaşi GPS de încredere, am parcat maşina în parcarea subterană Noordeinde, adică "în buricu' târgului". Imediat am ieşit prin Hartogstraat, spre Kneuterdijk, exact la statuia lui Johan de Witt. Recunosc că nu auzisem acest nume, dar mai târziu m-am interesat (pe Internet, unde altundeva? ) şi am aflat că acest politician olandez care a trăit în secolul al XVII-lea a reprezentat o personalitate importantă (pentru olandezi) în vremea când Ţările de Jos erau o mare putere în Europa.
De aici, Kneuterdijk continuă cu nume schimbat, Buitenhof, de la numele scuarului din apropiere. Aici intrăm la Centrul de informaţii turistice, de unde obţinem toate informaţiile necesare vizitei de o zi în Haga. Admirăm priveliştea minunată spre Hofvijver, lacul cu fântână arteziană din marginea complexului Binnenhof. Acesta din urmă este un complex de clădiri care găzduiesc parlamentul, guvernul şi birourile primului ministru.
La intrarea principală (Stadtholder's Gate), domină statuia ecvestră a regelui William II (1792 – 1849, rege al Olandei, Mare Duce de Luxembourg). Cea mai impunătoare parte a complexului este Ridderzaal (Sala Cavalerilor), folosită pentru recepţii şi congrese. Tot aici se desfăşoară sesiunea de deschidere a Parlamentului, în a treia marţi din Septembrie (Prinsjesdag), când regina vine la Parlament în caleaşca de aur şi ţine un discurs. Din păcate, sala era închisă şi am admirat-o doar pe exterior.
Ieşim pe poarta dinspre est, unde, imediat în stânga este Mauritshuis, galeria regală de pictură, cu lucrări de Vermeer, Rembrandt, Potter, Frans Hals şi Hans Holbein cel Tânăr. De altfel, în jurul complexului Binnenhof se găsesc şi alte muzee: Esher im Palais, Muzeul de Istorie, Museum de Gevangenpoort şi Galerij Prins Willem V, Muzeul Bredius, Muzeul Meermanno.
Continuăm plimbarea şi intrăm în Plein, o piaţă cu vedere spre Muzenplein (Piaţa Muzelor). În centrul pieţei se află statuia lui William I. De jur împrejur, clădirile au adăpostit sediile Ministerelor de Interne, de Externe şi de Justiţie şi al Curţii Supreme, în prezent aici aflându-se birourile unor parlamentari.
Ieşim în Muzenplein, unde admirăm un grup de clădiri moderne şi ne întoarcem pe Turfmarkt, o zonă pietonală modernă de-a lungul Primăriei. Trecem de Lucent Danstheater en Dr Anton Philipszaal şi intrăm într-o piaţă largă, unde, din loc în loc, ţâşnesc jeturi de apă. Peste drum, se află Nieuwe Kerk (Biserica Nouă), căreia îi dăm ocol, fără a putea intra (era închisă pentru vizitare).
Ieşim de partea cealaltă, în micul Chinatown, de unde ajungem pe Grote Marktstraat, unde sunt marile magazine, să tot faci shoping.
La capătul stăzii se află Grote Markt (Piaţa Centrală), de unde, pe Schoolstraat, ajungem la Grote Kerk (St Jacobskerk), o biserică veche de vreo 600 de ani, dar care, din păcate, e cam înghesuită şi nu-şi poate pune în valoare pe deplin, măreţia.
De aici, revenim pe Nordeinde, spre Nordeide Paleis, reşedinţa regală. Aici nu vă duceţi cu maşina, nu aveţi unde parca. Noi am avut noroc că parcarea unde lăsasem maşina era foarte aproape. De altfel, acolo ne-am şi întors, am luat maşina şi am plecat ceva mai departe, spre Vredespaleis (Palatul Păcii), sediul Curţii Internaţionale de Justiţie, Curţii Permanente de Arbitraj şi al Academiei de Drept Internaţional.
Din păcate, nu l-am putut vizita în interior, pentru că aici se fac numai vizite ghidate, cu înscriere prealabilă cel puţin cu o zi înainte, ceea ce, recunosc, n-am ştiut. Pentru cei care doresc să facă o astfel de vizită, este foarte utilă această adresă, pe care noi am găsit-o abia la întoarcere. Oricum, chiar şi numai la exterior, priveliştea este minunată.
La intrare, pe partea dreaptă, se află Flacăra Păcii Mondiale, un mic monument inaugurat în 2002 prin grija World Peace Flame Foundation, în interiorul căruia arde flacăra păcii. În jurul monumentului este un brâu de 196 de pietre, fiecare provenind dintr-o ţară diferită. Printre ele, o veţi găsi şi pe cea din România.

Statuia lui Johan de Witt şi, în centrul fotografiei, Museum de Gevangenpoort (muzeul Închisorii)

Hofvijver, lacul cu fântână arteziană

Statuia ecvestră a regelui Willem II

Stadtholder's Gate (intrarea principală) la Binnenhof (ceea ce s-ar traduce literal „Curtea interioară”

Curtea interioară a Binnenhof-ului

O altă imagine din curtea interioară a Binnenhof-ului

Ridderzaal

Latura dreaptă a Ridderzaal-ului

Plein, o piaţă cu vedere spre Muzenplein (piaţa muzelor). În centrul pieţei, statuia lui Willem van Oranje

Statuia lui Willem van Oranje

Clădire pe latura vestică a Plein-ului

Spre Muzenplein

Vedere spre clădirile din Muzenplein, de pe latura nordică a Primăriei

Turfmarkt

Latura estică a complexului ce adăposteşte Lucent Danstheater en Dr Anton Philipszaal

Piaţa Primăriei

Tot Piaţa Primăriei. În fundal, complexul Lucent Danstheater en Dr Anton Philipszaal

Piaţa Primăriei. În fundal, Nieuwe Kerk

Nieuwe Kerk

Sculpturi în nisip, în scuarul Buitenhof

Vechea Primărie, lângă Grote Kerk

Grote Kerk

Grote Kerk (latura nordică)