duminică, 13 septembrie 2015

Circuit prin Ungaria, Austria, Serbia (și, puțin, Germania)

Dacă până anul acesta ideile de vacanță erau mai multe decât posibilitățile de timp și bani, trebuie să recunosc faptul că de data asta aproape că venise vara și eu nu aveam nicio idee concretă cu privire la destinația de vacanță.
Și iată că ideea vine citind pe amfostacolo.ro, despre Lofer, un orășel din Austria foarte aproape (vreo 30 km) de Berchtesgaden, locul unde se află Kehlsteinhaus (Cuibul vulturului), loc pe care doream de mult să-l vizitez. Așa că decizia a fost luată rapid, mai ales că, după o „cercetare” pe booking.com, am constatat că prețurile la cazare în zona Lofer (Austria) sunt sensibil mai mici decât cele din zona Berchtesgaden (Germania). Mai exact, am găsit o cazare foarte convenabilă și frumoasă în Waidring, la 9 km de Lofer.
Am adăugat la schița de circuit o altă destinație la care visam de ceva vreme (deși o vedeam mai degrabă drept o destinație de weekend), Novi Sad și iată că circuitul se contura din ce în ce mai clar. Am mai adăugat câteva locuri pe traseu și astfel a rezultat următorul circuit.
  • Pitești – Győr - Google Maps: 811 km, 9h 22 min, real: 831 km, 9 h 25 min. 
Cazare: o noapte: 10-11 august: Győr, Muskátli Panzió – 27 € (GPS: 47.627732,17.615396)
Am mers pe Valea Oltului și DN7, cu ieșire din țară prin noul punct Nădlac II. De data asta, poate că am plecat luni foarte devreme, circulația a fost relativ bună, excepție făcând, ca de obicei, zona Arad, cu celebrele treceri de nivel peste calea ferată și unde nu există indicatoare spre nou-data în folosință bucată de autostradă până la Nădlac, ce se continuă cu autostrada maghiară spre Mako, Szeged și Budapesta. Vinieta pentru Ungaria, am luat-o de la o stație Mol, la cel mai mic preț posibil, 46,71 lei, pentru 10 zile.
Cum am sosit mai devreme la pensiunea din Győr, am avut timp și pentru revederea frumosului oraș, unde, dacă aveți ocazia, vă sfătuiesc să nu ezitați să faceți un popas și o vizită.
  • Győr – Waidring - Google Maps: 475 km, 5h 30 min, real: 486 km, 5h 40 min. Vinieta de Austria: 8,70 € pentru 10 zile. 
Cazare: 4 nopți: 11-15 august: Pension Foidl cu MD inclus – 44 x 4 = 176 € (GPS: 47.583758,12.580145). După-amiaza ne-am plimbat prin Waidring, inclusiv la Oficiul de Turism din centrul localității.
Cele trei zile pline le-am rezervat pentru trei obiective clare:
Berchtesgaden - Eagle's Nest Historical Tour, rezervat de pe eagles-nest-tours.com. Această variantă este mai scumpă decât altele, dar este completă și comodă, inclusiv pentru acel skip the line (comentariul numai în engleză). Se pleacă de la Oficiul de Turism din Berchtesgaden (GPS: 47.625325,13.001009). Alte variante de vizită, pe www.kehlsteinhaus.de.
Salzburg
Tourist Info se găsește în Mozartplatz 5 (GPS: 47.799016,13.047851).
Pentru vizită, am folosit traseul recomadat pentru o vizită de o zi, de www.visitacity.com, pe care l-am respectat întocmai și care a fost perfect.
Pentru parcare în Salzburg, am oscilat între trei variante:
- O parcare subterană, Altstadt Garages, în Mönchsberg, în centru, deschisă permanent (GPS: 47.798059,13.038549)
- P+R Salzburg Süd, Alpenstrasse, deschisă permanent; tarife 2015:24 hours € 5.00 € numai parcarea, sau 14.00 € P+R ticket combinat, care include parcarea şi un bilet de o zi pentru maximum 5 persoane, pe orice linie de autobuz; spre centru se ajunge cu autobuzele (3+8) (GPS: 47.769131,13.070993)
P+R Exhibition Center, deschisă permanent, în aceleași condiții ca precedentul (GPS: 47.825092,13.025923)
În final, am ales prima variantă, la care am plătit 18 € pentru o zi de parcare.
Zona Waidring-Lofer, cu vizitarea a două chei, Vorderkaser și Seisenberg și a peșterii Lamprecht (spectaculoase) și urcarea cu telecabina pe Steinplatte, cu vizita la Triasic Park (foarte frumos și foarte potrivit mai ales pentru familiile cu copii, care pot petrece acolo o zi fără să se plictisească).
  • Waidring – Graz - Google Maps: 317 km. 5h 10 min, real: 285 km, 5h 16 min. Am plătit 8,50 € pentru trecerea prin tunelul Glainalm. 
Cazare: o noapte: 15-16 august: Ibis Budget Graz City – 54 € (GPS: 47.076091,15.431057)
Graz Tourist Information: Herrengasse 16,8010 Graz (GPS: 47.070053,15.439769)
  • Graz – Pécs - Google Maps: 333 km, 3h 54 min, real: 369 km, 5h 39 min. Diferența de timp apare pentru că Google Maps ne băga prin Slovenia, unde, ce e drept, e autostradă, dar am evitat acest drum, pentru a trece direct din Austria în Ungaria, mergând pe drumuri naționale și regionale. 
Undeva, în apropiere de Zalaegerszeg, un panou imens la marginea drumului ne-a stârnit zâmbete. Pe el scria: Sorry about our Prime Minister :)).
Benzina euro 95 în Austria: între 1,191 și 1,223 €, la diferite stații (nu cele pe autostradă); în Ungaria, între 362 și 374 forinți pe litru.
Cazare o noapte: 16-17 august: Szamárkút Panzió – 22 €. (GPS: 46.092129,18.245358)
Centrul vechi al orașului Pécs este inclus pe lista UNESCO și chiar merită! Aici se găsește și Biroul de informații turistice (GPS: 46.075663, 18.228165).
  • Pécs – Novi Sad - Google Maps: 242 km, 3h 13 min, real: 247 km, 3h 24 min. 
Cazare: 2 nopți: 17-19 august: Naša Tvrđava Guest Accommodation (Petrovaradin) – 2 x 28 = 56 € (GPS: 45.255468,19.861813)
Am trecut granița maghiaro-sârbă printr-un punct de trecere local, numai pentru autoturisme, la Bacsalmas/Bajmok. Formalitățile au durat 5 minute.
• În ziua sosirii am făcut un tur de oraș: Trg Slobode (45.254950,19.844770), cu Primăria, Catedrala Catolică etc., Matica Srpska Gallery and Library (45.259046,19.845157); străzile vechi: Pasiceva, Zmaj Jovina, Dunavska, Dunavski Park (45.256242,19.850287), Beogradski Kej - Kej Žrtava Racije. Am mâncat de prânz foarte bine și ieftin la House of Wine, de pe Dunavska.
• A doua zi, am făcut un minicircuit: Sremski Karlovci (o localitate la vreo 10 km de Novi Sad, pe malul Dunării, centru religios, sediul patriarhiei ortodoxe sârbe din Voivodina (GPS: 45.202826,19.933733) și două mănăstiri: Mănăstirea Krušedol (GPS: 45.121477,19.938814) și Mănăstirea Novo Hopovo (GPS: 45.128333,19.846389). După-amiaza am rezervat-o vizitării cetății Petrovaradin, Gibraltarul Dunării.
  • Novi Sad – Belgrad - Google Maps: 94 km. 1h 2 min, real aproximativ la fel. 
Cazare: două nopți: 19-21 august: Hostel Fair and Square – 2 x 16,5 = 33 € (GPS: 44.805947,20.489842)
• În prima zi, am vizitat Muzeul de Istorie a Iugoslaviei (GPS: 44.789036,20.453037) și Memorialul Tito (GPS: 44.786538,20.451448), Catedrala Sf. Sava (GPS: 44.799042,20.468563) și apoi ne-am plimbat prin Skadarlija și am mâncat la Trei Pălării (Tri šešira), de pe strada Skadarska (GPS: 44.817957,20.464458).
A doua zi am vizitat Muzeul Nikola Tesla (GPS: 44.805080,20.470629), iar după-amiaza ne-am petrecut-o în Ušće Shopping Center, pentru că începuse ploaia. Mai pe seară ne-am plimbat în zona străzii Roosevelt.
  • Belgrad – Pitești – Google Maps: 486 km, 6 h 45 min, real 503 km, 10h 40 min. 
Am trecut pe la Porțile de Fier I și apoi am urmat traseul cunoscut, spre Craiova (DN6) și apoi spre Pitești (DN65). Timpul real necesar parcurgerii acestei etape, mult mai mare decât cel estimat de Google Maps, este datorat în primul rând popasului pe care l-am făcut la intrarea în Turnu Severin, la Taverna Sârbului (GPS: 44.639101,22.580134), pentru masa de prânz. Aici am constatat că lucrurile stau cam la fel, adică, în general, bine, lume multă (nu am găsit loc pe terasă, doar în restaurant, în zona de nefumători), dar prețurile sunt foarte mari (am plătit, pentru același meniu, de două ori mai mult decât la restaurantul Trei Pălării, de pe Skadarska. Nici servirea nu m-a impresionat, iar în holul de la intrare/recepție venea un miros neplăcut de la toaletă. Mi-a părut rău că nu am ales restaurantul de pe vapor, cu specific pescăresc, situat câteva sute de metri mai departe.
În concluzie, am făcut un circuit foarte frumos, activ, care s-a întins pe 3258 km, parcurși cu o viteză medie de 65,1 km/h și un consum mediu de benzină de 6,2 l la suta de kilometri (cu utilizarea, din plin, a aerului condiționat).
Costurile excursiei au fost: 368 € 11 nopți cazare, 312 € transport (benzină, viniete, taxe autostrăzi, parcări). La acestea s-au adăugat cheltuieli privind masa, intrări la obiective turistice, suveniruri etc., pe care nu le-am mai contabilizat. Cu acest prilej, am mai adăugat câțiva magneți la colecția de pe frigider, care numără deja vreo 200 de exemplare... :)).
Ne-am întors acasă fericiți și cu impresii deosebite, de prin toate locurile prin care ne-am plimbat.
P.S. Poate unora li se va părea cam aridă și plină de cifre această relatare și poate că așa și este. Eu l-am gândit așa, pentru a fi o sursă de inspirație asupra modului de organizare a unei excursii pe cont propriu și o sursă de date pentru cei care ar dori să viziteze unele din aceste obiective.
Toate rezervările le-am făcut pe booking.com, cu vreo lună înainte de plecare, coordonatele GPS și traseele le-am obținut cu Google Maps și toate informațiile le-am obținut întrebându-l pe „big brother”, Google. Uite-așa se poate face o excursie reușită, low budget, mai ieftină decât orice excursie oferită de vreo agenție turistică, având și avantajul că am mers pe unde am vrut, am vizitat ce ne-am dorit și nu ne-a impus nimeni un anumit program. De fapt, programul excursiei, deși schițat în mare de-acasă, a fost unul flexibil, pe care l-am mai adaptat din mers, așa cum am făcut, de exemplu, în a treia zi de la Waidring, când în planul de acasă aveam prevăzută o vizită la Innsbruck, pe care am înlocuit-o, la sugestia celor de la birourile de informații turistice din Waidring și Lofer, cu o excursie în împrejurimi, ce a meritat tot efortul.

Imagine din mica localitate tiroliană Waidring

O altă imagine din aceeași localitate tiroliană, Waidring

Un alt peisaj tirolian, de data asta din Lofer

Și o altă imagine din Lofer

În drum spre Berchtesgaden

Urcând spre Kehlsteinhaus, cu autobuzul special

Kehlsteinhaus și o mică parte din peisajul montan superb, de aici

Spectacol folcloric, jocuri de lumini și focuri de artificii, pe-nserat, la malul lacului Pillersee, la vreo 5 km de Waidring

Grădinile și Palatul Mirabell, din Salzburg
 
Vedere spre Festung Hohensalzburg (Fortăreața Salzburg)

Vedere din Festung Hohensalzburg spre orașul vechi Salzburg

Vorderkaserklamm (Cheile Vorderkaser), amenajate perfect pentru o vizită

Peștera Lamprecht, unde diferența de nivel dintre intrare și punctul final al traseului este de peste o sută de metri

Un peisaj tirolian formidabil, în zona Seisenberg

Alte chei, Seisenbergklamm, la fel de spectaculoase și la fel de bine amenajate ca Vorderkaserklamm

Telecabina Waidring - Steinplatte, cu care se urcă la peste 1700 m

Uhrturm, Turnul cu ceas, din Schloßberg Graz

Széchenyi tér (Piața Széchenyi), din Pécs

Trg Slobode (Piața Libertății) și Primăria din Novi Sad

Novi Sad și Dunărea. cu Varadinski Most, văzute din Cetatea Petrovaradin

Muzeul de Istorie a Iugoslaviei, din Belgrad

Casa Florilor, unde-și dorm somnul de veci Iosip Broz Tito și ultima sa soție, Iovanka Broz

Sebilj Skadarlija, o fântână în stil turcesc, ce ne amintește de cea din Saraievo; firesc, de altfel, întrucât aceasta este un dar din partea orașului Sarajevo, făcut Belgradului

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu